Vatten på min kvarn!

I egenskap av bloggare, om än i litet format, blev jag återigen inbjuden till det proffsiga arrangemanget We R Family, skapat av tjejerna bakom loppi.se. Massor av härliga kvinnliga (tyvärr inte så många manliga ansikten på plats) bloggare och journalister samlas och får bli inspirerade av varumärken inom familjesegmentet som presenterar sig. Det är riktigt bra. Så idag väljer jag att skriva om alltihop, så förbered dig på ett långt inlägg ; )
Först och främst, på väg dit tänkte jag att man kanske skulle jobba lite på sin image. En eftertraktad bloggare som jag kanske inte bör dyka upp först av alla, utan liksom glida in lite på efterkälken så det ser ut som om man stressar mellan viktiga möten. Men som vanligt, hur jag än försöker så kan jag inte komma för sent. Jag tittade på klockan precis utanför portarna på Volvo Showroom där evenemanget skulle börja kl 12. Och vad var klockan? Jo, en minut i 12.... Så gick det med den imagen! Men det är väl så - det går inte att skapa en image om det inte är äkta......
Först ut bland dagens presentationer var Pampers blöjor. De visade upp sina nya blöjor, och precis som alla andra tidsenliga företag har de satt kundnytta, användarfokus och miljömedvetenhet högt på listan när de tagit fram den här nya bekväma blöjan. Borta sedan länge är 70-talisternas "snibblöjor" som i princip gav skärsår i benen. Pampers vill se livet ur barnens perspektiv och nu eftersträvar man i stället en tunn, följsam och praktisk blöja som i det närmaste inte märks av att ha på sig.
Och så presenterade de sin nya Pampers-profil, och det var minsann inte vem som helst! Gulliga gulliga Rufus, 2 år, som är son till min vän tillika grundaren av loppi.se Charlotta Wågert, fick visa upp sig både live och på filmduken den här dagen.
Ann Söderlund var dagens konfrencier, och presenterade nu dagens andra varumärke: Me&I. Två kreativa kvinnor som satt vid köksbordet och smidde affärsplaner för sex år sedan. Resultatet blev ett klädmärke för barn och omsätter idag 200 miljoner kronor. Dagens nyhet var att de inlett ett samarbete med journalisten, bloggaren och modeoraklet Cecilia Blankens som tagit fram en ny söt kollektion främst i en skön grön färg. Färgglada, ekologiska, "ärvarvänliga" och tidlösa kläder som säljs via "homepartyn", Me&I.
Charlies Änglar skapades av en frustrerad fyrbarnsmamma, vars yngsta barn hette just Charlie. Hon upplevde det, precis som många andra småbarnsföräldrar, som svårt att få hjälp med barnen. Ibland kändes det svårt att utnyttja granntjejen till en för låg timpenning och ibland komplicerat att be föräldrar. Många av 40-talisterna är präglade av att klara sig själva och lever kvar i synen "man-har-väl-inte-skaffat-sig-barn-för-att-lämna-bort-dem-till-andra.
Så efter att ha sonderat marknaden och insett att det enda företag som erbjöd barnpassning var ett städföretag, så tog denna inspirerande mamma saken i egna händer och startade Charlies Änglar. Idag erbjuder dem professionell barnpassning, där barnvakterna alla får handledning av en av mina personliga favoriter, föräldrapsykologen Malin Alvén. Hon var också där personligen och pratade om vilken utveckling föräldrarna av idag har gått igenom, på gott och ont. Man har gått från en föräldrakultur där man frågade "Vad är det för fel på Pelle som kissar på sig?" till "Vad har JAG gjort för fel eftersom Pelle kissar på sig?".
Hon gick så långt så att hon sa att om man har möjlighet SKA man ha barnvakt - det är bra både för föräldrar och barn. Dessutom ska man våga vara arg på sina barn, för barn är ju arga och visar känslor. Så där fick jag vatten på min kvarn om att lära sig av sina barn... Malin kommer också ut med sin åttonde bok i nästa vecka som handlar om att föräldrar måste tagga ner för att må bättre!
Sist men inte minst, så vill jag puffa för Underbara Barn-mässan som går av stapeln den 8-10 oktober på Älvsjömässan. Läs om det innehållsrika programmet, föreläsningar, barnpassning mm på Underbara Barn.
Kommentarer
Trackback